Thursday 9 August 2012

Tips untuk memaksimakan kreativiti dan inovasi diri

Sumber : Google



1)  Bercucuk tanam

     Cara ini dapat mengurangkan pengeluaran wang anda.Anda tidak perlu ke pasar untuk membeli sayur-sayuran atau buah-buahan. Anda boleh mengambil hasil tanaman anda itu bila-bila masa sahaja. Bagi yang tinggal di apartmen, anda boleh  menanam di sekeliling apartmen. Selain itu anda boleh mengeratkan hubungan  silaturahim dengan bercucuk tanam bersama-sama jiran yang lain.
 
 2)  Kitar semula barang terpakai

     Anda boleh menjadi seorang yang kreatif.Contohnya, tin susu yang yang hendak dibuang anda boleh  menjadikannya sebagai tempat meletak alat tulis, sudu dan garfu dan lain-lain.Jika anda lebih kreatif anda boleh menghiasnya supaya kelihatan lebih cantik lagi.Selain itu, anda boleh mendapat duit yang lebih  dengan menjual barangan tersebut kepada orang lain.
       
 3) Menggunakan barang yang murah dan selesa

      Maksudnya, ketika membeli barang anda perlu bijak memilih barang.Anda perlu membuat perbandingan antara barang yang mahal dan murah serta kelebihannya. Contohnya, jika anda ingin membeli telefon bimbit.Telefon sangat penting untuk kita berhubung orang yang jauh.Tapi anda lebih suka akan telefon lebih canggih dan mahal.Padahal anda cuma ingin berhubung sahaja. Anda patut berfikir dengan lebih meluas lagi dalam memilih barangan ini.
                      Ilustrasi sendiri

Terima Kasih kerana membaca


Ambillah manfaat daripada entri di atas ^_^v

No comments:

Post a Comment